Anlita flyttfirma till kontoret

Ska ditt kontor byta läge? Är det dags att flytta till en större lokal eller behöver ni kanske flytta till en mindre för att spara in på kostnaderna? Att flytta från en privatbostad till en annan är jobbigt och stressigt, men att flytta ett kontor är en helt annan sak. Här är det inte bara skrivbord och bokhyllor som ska flyttas, utan du kanske också har lager och stora datorer, skrivare och köksinredning som ska transporteras. Det bästa och snabbaste sättet att flytta ett kontor från en plats till en annan är genom att anlita en flyttfirma.

Sverige erbjuder mängder med bra alternativ när du vill ha hjälp att flytta företaget. Majoriteten av alla flyttfirmor hjälper nämligen inte bara privatpersoner, utan också företag. Med en flyttfirma kan du själv bestämma hur mycket av flytten du vill ha hjälp med. Här kan du till exempel anlita flyttfirman för att packa dina saker och sköta transporten själv, men du kan också få hjälp med allt från emballage till packning, bärhjälp och transport.

Bästa tipsen när du ska flytta kontor

1. Anlita en flyttfirma för arbetet

Det snabbaste och mest effektiva sättet för företagare att byta kontor är med hjälp av en flyttfirma. En flyttfirma hjälper dig med alla delar av flytten och kan till och med hjälpa till med flyttstädningen. Har du en mindre budget för flytten kan du göra en hel del själv, för att på så sätt slippa onödiga kostnader.

2. Rensa ut och köp nytt

Precis som när du ska flytta privat är det en god idé att rensa ut innan en flytt. Återvinn eller släng saker som du inte längre behöver och förnya kontorsmaterial som har företagets gamla adress på sig. Vill du beställa nytt kontorsmaterial gör du det enklast via nätet. Här hittar du allt från block till pennor, linjaler, häftapparater och mycket mer.

3. Dra av momsen

Som företagare har du inte rätt att använda RUT-avdraget när du anlitar en flyttfirma för flytt av ditt kontor. Det du däremot har möjlighet till är att dra bort momsen. Som företagare behöver du inte betala moms och det gäller även när du bokar en flyttfirma. Flyttfirmor brukar automatiskt ge pris ex. moms i samband med att du bokar in din tjänst, men kontrollera gärna offerten en extra gång.

4. Jämför innan du väljer

Det är viktigt att du väljer en flyttfirma som är seriös och professionell. I samband med en kontorsflytt är det inte bara många stora och tunga saker som ska fraktas, utan även många kostsamma och dyra föremål, t.ex. datorer. Se till att flyttfirman har goda recensioner och att de har en allrisk- och ansvarsförsäkring så att du kan känna dig trygg om någonting skulle råka gå sönder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *